Världspremiär för bARK Module i projekt Vapenrocken – en hållbar kontorsbyggnad för framtiden

Fasadglas är stolt fasadleverantör i spännande kontorsprojektet Vapenrocken, när Regio och P&E Fastigheter utvecklar attraktiva kontorsytor i A6-området utanför Jönköping. Projektet är nu montagefas och igår installerades de första bARK-modulerna någonsin.

Vapenrocken har en unik konstruktion som omfattar en prefabricerad träfasadlösning för att ge en varm och naturlig atmosfär, samt ett lägre klimatavtryck. Genom att använda moderna tekniker och material har projektet utformats för att vara ett föredöme för hållbart byggande och bana väg för en mer hållbar byggbransch.

Vapenrocken kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad. Långsiktig hållbarhet är en röd tråd och återfinns även i den exteriöra gestaltningen – som karaktäriseras av närheten till naturen och tunna barriärer i form av generösa glaspartier med tunna utvändiga solskydd för att ge maximalt med dagsljus och samtidigt ge en god inomhusmiljö. Arkitekterna på Tengbom står bakom designen.

YLAB är totalentreprenör och gav Fasadglas uppdraget att leverera prefabricerade träfasader från bARK Timber Facade System. Projektet är det första som någonsin genomförs med moduler från bARK Timber Facade System, och Fasadglas Projekt- och Systemutvecklingschef Lars Bengtsson säger så här:

– Äntligen är det världspremiär för vårt modulsystem från bARK och vi är oerhört stolta- det här är resultatet av flera års utvecklingsarbete tillsammans med vårt team… Vi har dessutom flera stora modulprojekt i pipelinen som vi snart kan berätta mer om!

Installationen av modulerna är nu påbörjad och kommer att pågå fram till september. Projektledare Simon Forsberg Gore berättar:

– Att vara i gång efter flera månaders projektering och planering – och få se färdiga bARK moduler på plats på stommen är en skön känsla. Det har varit ett fint samarbete mellan alla inblandade.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Stening, Försäljning- och Marknadschef Fasadglas Bäcklin AB +46 70 310 05 30 alternativt erik.stening@fasadglas.se